„Maschere, Buffoni e Villani” – Commedia dell’Arte ca pretext pentru multă bucurie, umor și imaginație

Poate nu a fost o surpriză alegerea studenților de la Academia Teatrale Veneta din Veneția, de a aduce la FIST o producție de Commedia dell’Arte, dar cu siguranță „Maschere, Buffoni e Villani” a fost un spectacol inedit, bazat pe o compilație „liberă” de texte din Ruzante, actor și dramaturg italian de la începutul sec. XVI, autor de comedii rustice descriind în culori vii viața de la țară din vremea sa.

Un articol de Cristina Enescu

Călătoria propusă prin poveștile colorate, burlești ale spectacolului a început cu prezentarea unei companii de teatru ipotetice, numită sugestiv “Cei fără adăpost”. Actorii (jucând rolul unor actori) au reușit să contureze multe din elementele pentru care Commedia dell’Arte a devenit un capitol atât de important, viu și astăzi, din istoria teatrului: spiritul comic foarte accesibil omului de rând, evidențierea burlescului și parodicului din viața de zi cu zi, caricaturizarea personajelor (în mod special ca instrument de critică socială și de democratizare a ierarhiilor, căci în fața caricaturizării nu mai există personaje intangibile sau atotputernice), o energie și o prezență particulare ale actorului care construiesc o relație imediată, rapidă cu publicul, o mare capacitate de improvizație și compoziție a momentelor scenice, precum și muzicalitate, ritm, expresivitate și imaginație.

Interesantă și într-un fel o provocare a fost și traducerea spectacolului. Limba folosită a fost dialectul Pavano (vorbit în secolele XV-XVI în jurul orașului Padova), adesea neinteligibil chiar și pentru spectatorii care înțeleg italiana. De aceea, la începutul fiecărei scene a spectacolului, pe ecranul cu supratitrarea traducerilor a apărut un scurt rezumat al scenei următoare, aceasta desfășurându-se apoi fără traducere.

A fost un exercițiu interesant de atenție și comunicare, dar și de receptare a poveștii, obligând într-un fel spectatorii să iasă din zona de confort a obișnuinței (spectacole la care, replică de replică, publicul înțelege ce se spune pe scenă) și să se concentreze asupra artei interpretative, a expresivității corporale, gestuale și vocale, și pe interacțiunile dintre personaje.

Chiar și cu această provocare, publicul (în care se aflau destul de mulți spectatori străini, dintre participanții la Festival, deci care probabil înțelegeau încă și mai puțin din frânturile de limbă italiană mai ușor accesibile publicului român) a reacționat activ și a fost evident prins în multe dintre poveștile construite pe scenă. A fost într-adevăr o bucure de spectacol, o mostră de Commedia dell’Arte cum mai rar se poate vedea, căci alegerea textelor de secol XVI, a dialectului specific și a temelor extrem de rustice și populare (cu tipologiile specifice acestui gen teatral, printre care baba, curtezana, amorezul galant sau cel bătrâior și ridicol, bogatul avar și săracul inventiv, și alții) a fost una nu doar curajoasă din partea studenților Academiei Teatrale Veneta, ci și solicitantă din perspectiva actorilor dar și a publicului.

Tinerii actori de la Veneția nu au dezamăgit, așadar. Au creat un spectacol de Commedia dell’Arte nu doar interesant și antrenant chiar și în lipsa înțelegerii multor replici ale personajelor, ci și plin de o energie debordantă, folosind interesant măștile, costumele și spațiul de joc. Au reușit, de asemenea, un tur de forță al expresivității interpretative, vocale și corporale.

Sfârșitul spectacolului a fost în logica unei reprezentații de teatru așa cum ni le imaginăm a fi fost în secolul XV, dar și în logica oricărei arte performative: supusă, la urma urmei, necesităților biologice ale actorilor, care vor să și mănânce („cât mai mult!”)– așadar, în urma unui convingător interpretat „miros venit de la bucătărie”, trupa de actori ambulanți ai secolului XV și totodată trupa de studenți ai Academiei venețiene au încheiat spectacolul, în aplauzele deloc formale și de-a dreptul entuziaste ale publicului. Aplauze meritate deplin de acest spectacol-bucurie al actorilor italieni.

*

Mai multe informații despre acest spectacol găsiți aici.

Fotografii de la spectacol puteți vedea aici.

 

8.7.2019