INTERVIU: Cosmin Pană despre experienţa Actors Studio: „E bine să te întorci din când în când la baza meseriei”

În perioada 3-5 iulie, a avut loc Master Class-ul susținut de Andreas Manolikakis, (Președinte al „Actors Studio Drama School MFA Program” din cadrul Pace University din New York, universitate unde predă actorie și regie). Atelierul a fost adresat tuturor participanților din cadrul Festivalului Internațional al Școlilor de Teatru (FIST), ediția 2019. După ultima zi de workshop, am reuşit să stau de vorbă cu unul dintre actorii care au luat parte la acesta, Cosmin Pană.

Interviu realizat de Lucia Mihai

Despre ce a fost vorba în Master Class-ul susţinut de Andreas Manolikakis? Ce aţi făcut mai exact?

A fost un Master Class introductiv despre sistemul de lucru folosit în cadrul Actors Studio. Ne-au fost prezentate doar noțiuni de bază, deoarece workshop-ul a ţinut trei zile, câte trei ore, deci un timp prea scurt pentru o dezvoltare mai amplă. În mare parte, metoda de lucru pornește de la analiza textului, acesta fiind și focusul acestui Master Class. Fiecare zi s-a încheiat însă și cu un exerciţiu de imaginaţie menit să provoace emoţie, să te ducă într-un loc în care să îţi cercetezi interioriul, să poţi obţine ceva de acolo. E ceea ce Andreas Manolikakis numea, în engleză „training your instrument”. Instrumentul se referă la: minte, suflet, corp – „întregul” actorului. Dar exercițiile pe care le-am făcut s-au axat, în special, pe stimularea părții emoţionale.

Ce metodă de lucru a folosit Andreas Manolikakis?

Nu a fost neapărat o metodă, ci, mai degrabă, un sistem bazat pe nişte principii. De exemplu, unul dintre principii este analiza cu atenție a textului, pornind de la ideea că trebuie să îl respecţi. Dacă textul este scris de un autor bun, el îţi oferă tot ceea ce ai nevoie ca să îl poţi înţelege. Fără să necesite devieri, fără să îţi doreşti să îl subjugi cu un concept regizoral sau actoricesc, cu o altă interpretare a lui. Pur şi simplu trebuie doar să-l înțelegi în profunzimea lui. Alt principiu ar fi ceea ce noi numim în şcoala românească asumare („make it your own”), respectiv să faci ca problemele care se regăsesc în text să devină personale, să devină ale tale. Asta implică mai multe etape: mai întâi înţelegere acestora, transpunerea lor într-o experienţă personală care ulterior să ia o formă teatrală, într-o anumită stilistică, ca apoi să ajungi la etapa finală, adică reconstrucția rolului, refacerea. Andreas Manolikakis insista pe ideea că dacă pierzi vreuna dintre etape poţi să te duci acasă pentru că nu eşti un actor profesionist.

Care a foste experienţa ta personală cu Master Class-ul? S-a schimbat ceva în percepţia despre arta actorului?

Genul acesta de principii le-am parcurs și aplicat şi eu în facultate sub îndrumarea profesorului meu, Paul Chiribuță. Aşa că nu am avut o mare revelaţie din punctul acesta de vedere. Tipul de exerciţii de imaginaţie şi modul în care au fost conduse de Andreas Manolikakis nu-mi sunt străine, dar întodeauna e bine să îţi reîmprospătezi anumite cunoştinţe, să auzi din nou anumite principii pentru că timpul trece și nu ești mereu în contact cu ele. Fie că îți practici sau nu profesia, în timp se pune praful pe toate lucrurile astea şi e bine să te întorci din când în când la şcoală, la baza meseriei. Acesta este unul dintre principiile Actors Studio şi chiar al lui Stanislavski: o dată la cinci ani e bine să revii şi să repui bazele. Fără o astfel de „repetiție” se adună manierisme, forme fixe. Tendința omului este să găsească o cale uşoară de a-şi atinge un obiectiv – alegem scurtăturile și aşa se întâmplă şi în profesie. Găseşti lucrul care îţi iese bine și repede, nu trebuie să depui prea mult efort pentru el, ai succes cu el şi începi să îl practici excesiv. Încercăm cu toţii să ne facem viaţa mai uşoară. Actors Studio are capacitatea de a oferi modalităţi prin care să eviţi acest lucru. Întregul lor sistem este construit plecând de la acest principiu: trebuie să te perfecţionezi încontinuu, iar ca membru ei îţi oferă şi un spaţiu pentru asta, poţi reveni oricând doreşti şi poţi lucra cu profesorii lor, poţi lucra pentru un anumit rol, chiar dacă nu îl faci pentru o producție a Actors Studio. Așa ceva la noi lipseşte cu desăvârşire.

Ai mai repeta experienţa unui Master Class ca cel de la Actors Studio?

Aş repeta experienţa în sensul în care aş participa la un Master Class mai amplu, mai extins, desfășurat pe parcursul mai multor zile. M-ar interesa să parcurg un proces de lucru complet.

7.7.2019