FIST 2019 – retrospectiva celei de-a șasea ediții a festivalului dedicat studenților de teatru și arte dramatice

A șasea ediție a Festivalului Internațional al Școlilor de Teatru (1-7 iulie) s-a încheiat de curând la București, lăsând în urmă o săptămână care a adus nu doar bucuria multor întâlniri cu prieteni vechi și noi, din rândul studenților de teatru din România și din alte țări, dar și spectacole adesea remarcabile plus câteva evenimente cu oameni de teatru foarte interesanți, cu o bogată experiență de scenă și de pedagogie teatrală.

Cele șapte zile de festival au adus în primul rând 12 spectacole de la la 11 facultăți de teatru (6 din România și din Republica Moldova – UNATC și Universitatea Hyperion din București, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, Universitatea de Arte din Tg. Mureș, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău- și 4 din străinătate, anume Accademia Teatrale Veneta din Veneția – Italia, Athanor Academy for Theatre and Film din Passau – Germania, The Academy of Performing Arts din Bratislava – Slovacia și Russian State Institute of Performing Arts din St. Petersburg – Rusia).

Publicul spectacolelor a fost format nu numai din studenți la actorie și regie, respectiv tineri oameni de teatru, ci și dintr-un număr semnificativ de spectatori din „publicul larg”, sălile din cele trei locații ale Festivalului (cele două săli ale Teatrului Metropolis, Centenar și Olga Tudorache, și cele două săli ale Teatrului Bulandra, Liviu Ciulei și Toma Caragiu) fiind în mare măsură pline la toate reprezentațiile. Intrarea la toate spectacolele și evenimentele a fost liberă, în limita locurilor disponibile.

Așadar, pentru prima dată, această ediție a FIST 2019 a inclus și câteva evenimente care s-au adresat în primul rând studenților la teatru și tinerilor actori, dar și celor câțiva iubitori ai teatrului care au dorit să se alăture, și la care participarea publicului. Astfel, au fost două întâlniri-conferințe interactive cu actorii Șerban Pavlu și Marius Manole (ambii susținători ai Festivalului), organizate la Teatrul Metropolis și moderate de actrița Catinca Maria Nistor, managerul și selecționerul FIST. Actorii au împărtășit multe povești și experiențe din cariera lor, nu doar anecdotice ci și adesea cu concluzii foarte practice, și au răspuns întrebărilor studenților.

 

Conferințele interactive cu actorii Șerban Pavlu și Marius Manole

Apoi, tinerii actori au participat la masterclass-uri susținute de doi oameni cu experiențe bogate în teatru și artele performative: Andreas Manolikakis, directorul Actors Studio Drama School Pace University, profesor de actorie și regie și directorul departamentului de regie de la Actors Studio Drama School celebra școală de teatru de la New York (care a susținut un workshop bazat pe principiile metodei lui Stanislavski, cu exerciți senzoriale și lucru pe text asupra unor piese clasice dar și contemporane), respectiv Denni Dennis de la State Institute of Performing Arts din Sankt Petersburg, Rusia, care a susținut un workshop pe baza metodei de limbaj corporal și pregătire fizică dezvoltată de el, GPS Movement, care include elemente din arta clovnului, mimă, dans, improvizație, din metoda Gaga și alte elemente de dans contemporan și arte performative.

Workshop-ul cu Denni Dennis

Spectacolele prezentate în festival au abordat o paletă largă de teme, stiluri interpretative și de expresivitate corporală, oferind tuturor participanților la Festival dar și publicului ocazia de a întâlni și experimenta modalități diferite de abordare a artei actorului:

„Revizorul” (UNATC) a deschis Festivalul în forță, cu mult umor și o admirabilă stăpânire a detaliilor de interpretare. Un spectacol bine închegat și antrenant, care a reușit să treacă scena încă de la primele momente, și care a dezvăluit nu puțini actori al căror parcurs va fi interesant de urmărit.

„Angajare de clovn(i)” (Galați), spectacol pornit de la un exercițiu de improvizație al studenților la actorie, a creat un spectacol-meditație prin mișcare și interpretare nonverbală asupra relațiilor interumane în cadrul unui sistem închis care le manipulează.

„Contraste” (Chișinău) a fost o experiență extrem de interesantă, un spectacol de dans cu multă expresivitate corporală și interpretativă, în care s-au împletit povești și tehnici corporale curajoase și de mare impact.

„A Behanding in Spokane” (Bratislava, Slovacia) a adus o comedie neagră, povestea unui personaj aflat de mult timp în căutarea mâinii sale stângi, prin intermediul căreia personajele au explorat diferite implicații ale pierderilor nu doar fizice ci și emoționale sau de comunicare cu ceilalți.

„Spirit neliniștit” (Univ. Hyperion) a adus povestea unei ședințe de spiritism cu efecte secundare neprevăzute și comice (pentru public, dar nu și pentru personaje). Un text de menage a trois „spiritual”, în buna tradiție a umorului britanic, pe un text celebru al dramaturgului Noel Coward.

„Coming of stAGE” (Tg. Mureș) a fost un spectacol despre o repetiție clandestină după o vizionare dezastruoasă cu profesorii lor. Textul repetat, unul american contemporan, este în sine o provocare incluzând limbaj adesea incomod, travesti, limbajul semnelor, typecasting și alte provocări de interpretare.

„Pescărușul” (UNATC) a prezentat o variantă aerisită, luminoasă dar totodată puternică a celebrului text al lui Cehov, cu  personaje și povești bine conturate și susținute pe parcursul spectacolului. O montare deopotrivă clasică și cu o energie proaspătă.

„Hamlet It Be” (Iași) a fost despre ce s-ar întâmpla dacă Hamlet și-ar lua liber de la „Hamlet”. Spectacolul a îmbinat celebra dramă shakespeariană cu elemente din „Hamlet în sos picant” de Alco Nicolaj, în care sunt inserate și povești din bucătăria palatului. A rezultat o călătorie prin măruntaiele procesului scenic și frământările actorilor dincolo de personajele interpretate.

„Victor sau copii la putere” (Passau, Germania) a prezentat textul supraerealist și provocator al lui Roger Vitrac despre băiatul de 9 ani, Victor, care decide de ziua sa să facă să explodeze secretele, măștile și ipocrizia părinților săi și a celorlalți adulți. Un exercițiu interesant de testare a unor extreme ale artei actorului.

„Love Stories” (Sibiu) a spus o poveste tragi-comică despre situații de viață având în centru iubirea sau absența ei, cu personaje complexe și imprevizibile, adesea alunecând spre burlesc, exact ca viața. Mult umor negru și o privire tragi-comică asupra vieții de cuplu și a evoluțiilor ei.

„Maschere, Buffoni e Villani” (Veneția, Italia) a fost un spectacol de Commedia dell’Arte extrem de vesel, expresiv și antrenant pentru public, un tur de forță prin tehnicile nemuritoare ale acestui gen teatral uriaș. Spectacolul a fost construit pe baz unor texte clasice italiene de secol XV-XVI, în dialect Pavano, fiind și o interesantă poveste de teatru în teatru (căci actorii din spectacol joacă rolul unei trupe de actori ambulanți).

„Cei șapte care au fost spânzurați” (St. Petersburg, Rusia), în regia lui Denni Dennis (cel care a susținunt un workshop de mișcare pe baza sistemului GPS Movement), a fost o interesantă exemplificare a tehnicilor de expresivitate corporală și de dans promovate de actorul, clovnul și dansatorul de origine daneză, pe baza unei nuvele despre șapte prizonieri care își așteaptă execuția. O producție la granița dintre mișcare, text și interacțiunea cu publicul.

Un eveniment emoționant în cadrul Festivalului a fost ceremonia de la UNATC în cadrul căreia i-a fost acordat titlul de Doctor Honoris Causa regizorului Silviu Purcărete, la care au participat actuali și foști studenți si colaboratori ai regizorului dar și personalități ale teatrului românesc, printre care Victor Rebengicu și Mariana Mihuț, George Mihăiță, Coca Bloos, selecționerul FNT Marina Constantinescu și alții). A fost proiectate de asemenea un rezumat al prolificei activități a reputatului om de teatru, precum și o selecție din documentarele dedicate spectacolelor sale „Faust” și „Într-o furtună”).

Spectacolele, conferințele și workshopurile din cadrul FIST 2019 au fost redate pe site-ul Festivalului și pe canalele de social media (Facebook și Instagram) prin articole, recenzii și galerii foto, ceea ce a sporit caracterul interactiv al Festivalului, ținând la curent publicul cu evenimentele și desfășurarea Festivalului.

Așadar, ediția 2019 a Festivalului Internațional al Școlilor de Teatru a adus evenimente în premieră, școli de teatru mai vechi și mai noi ca participare la această întâlnire internațională a actorilor tineri, spectacole diverse ca tematică și tehnici interpretative, și multe momente de întâlniri și interacțiuni interesante între studenții diferitelor școli de teatru participante, actori consacrați dar și public.

15.7.2019